Teller

Thursday, June 19, 2008

En helt ny verden

Jeg tok mine første usikre, men bestemte skritt ut av lokalet. Lokalet jeg ikke skulle se på en stund. Bagen tynget meg ned, kan aldri huske at den har vært så tung før. Men aldri så lett heller. Som om de neste ukers eventyr hadde tatt tak i bukser, gensere, sokker, boxere og alt det andre i bagen, og hjalp meg med å bære. Det var i allefall lett og tungt på samme tid.

Været var som forventet. Jeg hadde hørt om dette fenomenet. Skyene lå nokså tunge og triste over byen, og asfalten fortalte en historie. Historien om regnet som har falt tidligere samme dag. Men, det er visst sånn det skal være, har jeg latt meg fortelle. Det er like sikkert som at Brann ikke vinner seriegull(fjoråret er unntaket som bekrefter regelen). Men, det regnet ikke akkurat nå, og jeg måtte vel si meg fornøyd med det.

Bussen var forsinket som alltid. Ikke at det forundrer. Alt blir ikke nytt og bedre selv om jeg begir meg ut på et eventyr. Livet er i det hele tatt ikke som eventyrene. Jeg har ihvertfall til gode å kunne målbinde ei prinsesse, og få et halvt kongerike. For min del holder det i grunn med prinsessa. Det derre halve kongerike kan de spare til noen som trenger det. Jeg har mitt eget kongerike.

Vel vel, jeg fikk hentet den ene tingen som lå i leiligheten. Den jeg hadde glemt. Jeg rakk å hente den. Den viktigste tingen jeg eier for øyeblikket. Og jeg rakk bussen videre. Den bussen som tok meg et steg videre i mitt eventyr. Og bussturen er i grunn ikke mye å snakke om. Den var som bussturer flest. Akkurat litt for lang.

Da jeg steg ut av bussen på mitt bestemmelsessted lå det en lukt i lufta. En lukt jeg ikke hadde kjent da jeg satte meg på bussen. For det første luktet det våt asfalt, den herlige sommerlukten som går i glemmeboka hver vinter, men som er som et deilig barndomsminne når den dukker opp igjen. Men mest av alt luktet det spenning, eventyr og nye tider. Det luktet saltvann, strender og solkrem. Det luktet svette, øl og glede(bare tenk litt, glede har en lukt det også).

Det luktet rett og slett tre ukers sommerferie, med alle de herlige aktiviteter en kan vikle seg inn i. Det luktet festival, Roskilde, glede, pur glede.

Jeg har sommerferie. Vet ikke helt hvordan det er enda...

2 comments:

Anonymous said...

Du har et godt poeng med asfaltlukt. Har aldri tenkt over det, men det lukter faktisk ganske digg.

Utover det er det vel hevet over en hver tvil at gullet havner i Bergen i år også

Gimse said...

Hehe, det ser da vitterlig ikke slik ut Carlsen:) Bergen tåler forøvrig ikke et nytt seriegull:)