Teller

Sunday, January 28, 2007

Hallelujah?? Or not!

Nei, jeg skal ikke ta for meg relgiøse fanatikere her(det blir det nok av tid til ved senere anledninger tenker jeg). Det hallelujaet jeg sikter til er det hallelujaet Leonard Cohen en gang i tiden skrev og sang på en forbilledlig måte, så vidt jeg vet. Det har blitt så mange hallelujaer etterhvert at en person som meg, som ikke akkurat bruker for mye tid på popmusikk, blir rimelig forvirret og sliter med å skille Buckleys versjon fra Cohens, ihvertfall sånn på stående husk. Hallelujah er for min del i ferd med å bli kanskje den mest irriterende sangen på veldig lenge. Jeg tror Hallelujah kun blir knapt slått av Ketchupsangen, og lignende sanger fra mennesker som for lenge siden skulle vært låst inne langt under jorden i et fullstendig lydtett lokale, der de ble nødt til å høre DDE's Det går likar no, KONTINUERLIG, resten av sitt liv.

Jeg ser for meg at Bjørn Eidsvåg snart gjør en versjon av Hallelujah. Rart han ikke har gjort det allerede. Jeg ser for meg at han oversetter den til norsk, dvs han oversetter den til sin østlandsinfluerte Saudadialekt, og drar med seg ei eller anna svensk kjerring han ikke har hatt duett med enda til å spille inn sangen. Tør jeg foreslå Carola?

Men, det var langtfra Bjørn Eidsvågs neste musikalske flørter jeg skulle plage dere med. Men, det faktum at de overeksponerte gitargutta med sin variant av Cohens Hallelujah klarte å vinne prisen for Årets låt(!) på gårsdagens Spellemannspris. What? Årets låt? Det ville i tilfelle vært årets låt i 1984! Det var nemlig da Leonard Cohen gav den ut for første gang. Hurra Torpedo er mye mer verdig en sånn pris, de har i det minste orginale coverversjoner. Har Spellemannsjuryen virkelig blitt en gjeng med så tankeløse såkalte musikkvitere, at alt en trenger å gjøre for å vinne årets låt, er å gi ut en ganske gammel fin sang, gjerne sammen med en gjeng pusete og puslete gitarkompiser, også er det gjort? Jeg gremmes.

Det later til at denne juryen fullestendig overser alle andre fakta enn hva som har vært årets MEST POPULÆRE låt. Dere så forskjellen? De kaller det årets låt, men igrunn bare finner de årets MEST POPULÆRE låt. I fjor var det Madrugada og Ane Brun som vant med den sjanseløse Lift Me. Den var meget populær på slutten av året, ja, det er sant. Men tidligere på året hadde for eksempel en sang, The kids are on high street, som langt forbipasserte Lift Me i kvalitet. Det skjønte folkene som deler ut Alarmprisen.

Jeg har allerede klare det som blir neste års store hiter jeg, og dermed de fire, eller hvor mange som blir nominert, som kan vinne årets (mest populære) låt:

Euroboys med sin versjon av Led Zeppelins Stairway to heaven. Kurt Nilsens misbruk av Pink Floyds Wish you were here. Jonas Thomassen, Idol-Jonas, dukker frem fra glemselen og gir selvsagt ut sin versjon av Johnny Cash sin versjon av orginalen til Nine Inch Nails sangen Hurt. Og siste men ikke minst, Lene Marlins versjon av Alanis Morisette sin Ironic. Fykj, for et felt. Men jeg holder en knapp på Jonas enn så lenge. Men jeg er da ingen spåmann.

Som en liten notabene kan jeg legge til at jeg ikke har noe i mot Hallelujah sangen egentlig. Bare den ekstremt klissete puseversjonen til Lind, Nilsen, Fuentes og han der som ingen hadde hørt om før(jada, vet at han heter Askild Holm).

Note to self, få med en kameratgjeng og gi ut en ny versjon av Metallicas Nothing Else Matters. Ihvertfall om jeg vil slå til som musiker.

5 comments:

Gimse said...

Bare for å rette meg selv før andre gjør det. Jeg ser nå at det har vært en SMS avstemning. Det gjør ikke resultatet noe mindre sjanseløst. Coverlåter har ingenting i en årets låt konkurranse å gjøre.

Nico said...

Dette var et deilig innlegg!

gl.no said...

Det som jo var herlig med disse "Gitarkameratene", var at ingenting de sang var skrevet for kameratene. De var skrevet av andre, for andre, og/eller skrevet av et medlem FØR kameraderiet oppstod.

Men la oss se litt på fakta:

1. De hadde samme manager

2. Nilsen og Lind har markert seg med talent, Holm og Fuentes IKKE

3. Holm slipper plate i disse dager...hmmmm

4. Sammnsetningen, rent kommersielt, er strålende. Holm appellerer til de som kommer der han kommer fra (hvor nå enn det er), Lind og Nilsen til de som setter pris på flinke folk, og Fuentes til alle under 19. Dette var nødt til å bli en suksess!

5. Dynge og smørje er det uansett, selv om det låter helt ok. Med ok mener jeg altså P4-ok...ikke noe man slår av når det spilles på radio, ret og slett fordi man vet at noe verre spilles et annet sted!

gl.no said...

Jeg liker ikke dette tastaturet! Vanskelig å skrive på...beklager alle skrivefeil!

gl.no said...

Skånet er rette bøyningsform! Din grammatikk er plettfri som Martin Kolbergs vandel...