Teller

Wednesday, November 11, 2015

Kvalikspesialisten Start?

En høstkveld i 1999 gjennomførte IK Start, eller rettere sagt Espen Johnsen, et mirakel for Start i kvalikkampen mot Strømsgodset på Marienlyst i Drammen. 

Svein "Matta" Mathisen i garderoben etter Starts kvalikseier over Bryne i 1988. Skjermdump: YouTube


I en loftstue på Fevik i Grimstad satt 4 av 5 i familien Gimse. Far Arne Martin holdt seg klokelig unna, om jeg ikke husker feil. Han er den eneste i familien som ikke er bitt av fotballbasillen. 

Anne Lise (43), Lars Martin (undertegnede, 16), Kjetil (14) og Ole Kristian (9) satt benket for å følge TV Sørs sending fra den andre kvalikkampen mellom Start og Strømsgodset på Marienlyst.

Noen dager i forveien hadde de to lagene møttes på Kristiansand stadion til en kamp nesten ingen husker. En kamp som ble en solid parantes sammenlignet med det som kom. Det var en relativt jevnspilt kamp i flomlyset på Kristiansand stadion. Sven Kloster og Trond Nordseth scoret for Start og Thomas Wæhler og Marek Lemsalu scoret for Strømsgodset.

Jeg husker ikke allverdens av kampen, den har havnet fullstendig i skyggen av det som skjedde på Marienlyst noen dager senere. Men jeg husker praten jeg hadde med en Godset-fan da dommeren blåse av kampen.

"Vi er bedre enn dere. Dette blir grei skuring på Marienlyst", sa Godset-supporteren.

"Nei. I dag viste vi at vi er best. Vi tar dere der", sa jeg.

Og han hadde nok mest rett, selv om jeg hadde rett.

Kampen på Marienlyst ble en eneste lang sjanseorgie for Godset, og redningsorgie for Espen Johnsen, som på toppen av det hele spilte nesten hele kampen med brukket finger.

Start ble rundspilt etter alle kunstens regler, men buret var stengt. 

Tre minutter på overtid scorer Terje Leonardsen, mannen som i 2002 fikk følgende karakteristikk av katastrofetrener Gudjon Thordarsson: "Han puster med ræva".

Da ballen traff nettet utspant det seg noen gledesscener Fevik knapt har sett maken til. Jeg gikk fullstendig bananas. Hva de andre gjorde, husker jeg ikke, men jeg husker at lillebror Ole felte noen tårer i sofaen. Mest av glede, tror jeg. Men trolig også av den voldsomme forfjamselsen over målet. og over følelser en niåring aldri har vært i nærheten av før. Jeg tror jeg måtte tørke vekk en tåre selv. Det var totalt overveldende. Og jeg som trodde den totale lykke var Rekdals straffemål mot Brasil, da jeg lå på knærne foran TVen i den samme loftstuen, med foldede hender, mens jeg ba all verdens guder om hjelp og støtte. Nå hadde Rekdal møtt sin overmann. Terje Leonardsen.



At Espen Johnsen måtte i aksjon nok en gang etter målet, da Anders Michelsen stormet gjennom Start-forsvaret, satt på en måte prikken over i-en for hans og Starts kveld.

Det var en kveld jeg aldri glemmer. 

Ser vi på Starts kvalikhistorie, så er det gledelig lesning. For å gjøre det enkelt for meg selv har jeg begrenset meg til historien fra da Norge fikk en nasjonal serie fra maratonsesongen 1961-62. 

De tørre fakta er: I 1972 ble det for første gang spilt kvalik til Eliteserien. Raufoss gikk seirende ut av den første kvaliken. Start har vært med i kvalifiseringsspill to ganger. Første gang i 1988, da de vant både hjemme mot Ham-Kam (2-1) og borte mot Bryne (3-1) og rykket opp.



Den andre gangen var den mildt sagt berømte kampen i Drammen i 1999.

En litt morsom fakta i denne sammenheng er at dersom Tippeligaen ikke hadde blitt utvidet etter 2008-sesongen, så hadde Start måttet spille kvalik mot Lillestrøm i 2008. Start havnet nemlig på 3.plass i 1.divisjon, men på grunn av utvidelsen av Tippeligaen fra 14 til 16 lag, rykket tre lag direkte opp fra 1.divisjon, mens bare ett lag rykket direkte ned fra Tippeligaen.

De siste 10 kvalifiseringene(fra 2004 - 2014, med unntak av 2011 da det ikke ble spilt kvalifisering) så har Tippeliga-laget vunnet seks kvaliker, og 1.divisjonslaget har vunnet 4 kvaliker. Ser vi derimot på de siste fem kvalikene har 1.divisjonslaget vunnet tre, mot Tippeliga-lagets to.

Alt dette indikerer jo egentlig at kvalikkampene er 50/50. Kanskje har det noe å si at Start i år har prestert langt svakere enn det kvaliklaget fra Tippeligaen som regel har. Kanskje litt. Men jeg tror kvalikkampene har et helt eget liv. Start har fått en ekstramulighet. De har fått noe de ikke fortjente. Klarer de å bruke det rett, så er det håp om at de kan få noe ut av kvalikkampene.

Og det som er verdt å merke seg: Av de lagene som har deltatt i mer enn en kvalik siden 1973, er Start det eneste laget som ikke har tapt en eneste kvalik. De har faktisk ikke tapt en eneste kamp i kvaliken. Tre seire og en uavgjort er fasit. Det er da noe. 

No comments: